Käyttäjätunnus: Salasana:

Kaksi synnyttää kolme

Kung fu:lla on pitkä syntyhistoria. Kung fu:ssa voi halutessaan nähdä yli 4000 vuotta kestäneen taolaisen maailman toiminnan analysoinnin, kungfutselaisen arvomaailman, buddhalaisen avarakatseisuuden sekä vuosituhansia jatkuneen kehon ja mielen harjoittamisen sekoituksen. Vanhasta mestarista sanottiin: "Hänellä oli suuri sydän. Hän pystyi hyväksymään kaiken maailmassa. Hänessä yhdistyivät Kiinan kolme filosofista pääsuuntausta: taolaisuus, kungfutselaisuus ja buddhalaisuus.
- Taolaisuudesta hän sai puhtautensa ja taipumuksensa mietiskelyyn
- Kungfutselaisuus antoi hänelle rehellisyyden ja halun kehittää itseään
- Buddhalaisuudesta hän sai suvaitsevaisuuden"

Kung fu on ehkä juuri sitä, mitä sen haluaa olevan. Se on taistelutaitoja vapaaottelusta muodollisiin tyyleihin ja teatteriesityksiin. Se on tapa tehdä — kovasta fyysisestä harjoittelusta pelkistettyyn henkiseen harjoittamiseen ja luostarielämään. Nähdäkseen mitä kung fu on, on nähtävä sen harjoittaja. Monituhatvuotinen filosofinen tausta on sama, mutta irroitettuna taustastaan, on nähtävä sen ulkoinen esiintuleminen. Tyylit ovat muotoutuneet niiden kehittäjien tutkimustyön ja heidän saamiensa vaikutteiden pohjalta. Eri tyyleissä näkyy niiden suuntautuneisuus ja tapa puolustaa itseään hyökkääjiä vastaan, tai harjoittaa kehoaan tai mieltään, tai niitä kaikkia.

Taolaisessa ajattelussa löytyy erilaisia lähestymiskulmia. Elämän energia chi on Tao:sta — kaiken alkuperästä syntynyttä energiaa, joka keuhkojen kautta siirtyy vereen ja kiertää elimistössä. Ilma jota hengitämme on chi:tä. Legendaarisen Keltaisen keisarin kerrotaan sanoneen noin 2500 eaa: " Hengittäminen on elämää. Kun hengittää heikosti, niin elää heikosti". Keltaisen keisarin on sanottu olevan vanhojen kiinalaisten taistelulajien, wushu:n ja kiinalaisen lääketieteen alullepanija. Myöhemminkin monet wushu:n ja kung fu:n mestarit hallitsivat kiinalaista lääketiedettä. Taolaisesta ajattelusta juontavat juurensa myös tyhjä ja täysi (yin ja yang), voiman hetkittäinen syntyminen (chi:n keskittyminen) sekä Tao:n etsimisessä käytetty epäitsekäs teoton toiminta (wu wei).

Hemingway on sanonut: "No man is an island". Kungfutselaisuus ja buddhalaisuus ovat ehkä juuri se ympäristö — "saari", jossa taolaisen ajattelun evoluutio tapahtui. Yhdessä ne muodostivat sen pohjan ja perustan, missä wushu:sta eriytyi myös shaolin (luostari) kung fu.

Vaikka kung fu:lla on kungfutselaisuuden ja buddhalaisuuden tuoma vahva yhteisöllinen ja myös maailmankatsomuksellinen kulttuurillinen tausta, on kung fu pohjimmiltaan kuitenkin henkilökohtainen kokemus. Karkeasti voisi ehkä sanoa, että kung fu perustuu taolaiseen ajatteluun ja sen inspiroimaan kehon ja mielen kehittämiseen. Taolaisessa pyrkimättömyydestä kertovassa runossa, Wong Tai Sin:n ennustus, voi kuitenkin nähdä myös sen teottoman tilan, jonka täyttämiseen kungfutselaisuutta ja buddhalaisuutta tarvittiin suuremman ympyrän sulkeutumiseen, vuorottelun syntymiseen.

"Sivukujalla eli viisas hiljaa yksinkertaista elämää,
jossa ruokaa riitti sen verran että hengissä pysyi.
Niin surkealta ja köyhältä kuin hän ehkä näyttikin,
hän oli onnellinen ja piti itseään suuressa arvossa."

PK